Nemrég volt egy hír, hogy megint rengeteg pénzt költöttünk a BKK új beléptető rendszerére. Elgondolkoztam.
15-20 éve működnek beléptetőrendszerek szerte a világ nagyvárosaiban a metróknál. Biztosan dolgoznak ők is új verzión. Ha csak gondolkozás nélkül lemásoljuk őket, akkor lehet, hogy a múltat építjük meg. Tanuljunk mások hibájából!
Mi lenne, ha átugornánk pár generációt és egyből azt csinálnánk meg, ami a következő lépés lesz?
Itt jött az ötlet, ami sok helyen trend mostanában:
No feature is the best feature.
Azaz ami nincs, az nem is romolhat el. Nem kell kiépíteni. Nem kell üzemeltetni. Nem kell fejleszteni.… Cserébe egy dolgot kell sokkal jobban: megtervezni.
Írom inkább a lényeget:
Legyen ingyenes a tömegközlekedés.
Hagyjuk ki: beléptető kapu, bérlet, jegyárusító helyek és emberek, kalauzok, jegykezelő automaták, teljes osztályok a BKK-n belül...nem kell sem értékesítési terv, marketing, felvételi eljárás (HR), kevesebb karbantartás, beszerzés, szervíz..stb..
Jön a kérdés:
Mibű’ ?
Legyünk őszinték: engem, mint állapolgárt nem az érdekel, hogy a BKK nyereséges legyen. Az érdekel, hogy az országnak és nekem is jobb legyen.
Többnyire ki kell segíteni a BKK-t az adónkból. Ne legyünk naívak. Ígyis-úgyis mi fizetjük a jegyárak nagy részét. Akkor is, ha nem is használjuk.
A szegényeknek fontosabb az ingyenes tömegközlekedés. A turizmusnak is jót tesz. A dugókat is csökkenti vélhetően. ( tessék, Sétáló Budapest. )
Lehetne környezetvédelmi forrásokat átcsoportosítani. Így is sok adó van az üzemanyagon, ott a parkolási díj, idegenforgalmi adó.
Igen, máshogy kell gondolkozni hozzá, de szerintem egy számítást megérne.
Hát számoltam egy kicsit.
( Ha valaki ért hozzá, segítsen be nyugodtan, jól jön. )
Innen dolgozom: https://bkk.hu/magunkrol/kozerdeku/
2017 éves beszámoló kiegészítő melléklet 18. oldalnál fel van sorolva, hogy mi számít bevételnek. ( https://bkk.hu/apps/docs/kozerdeku/20180822_02.pdf )
Lejjebb látható a részetles kimutatás, beszúrom ide, hogy együtt szugeráljuk:
Remélem, csak én adom össze a rossz számokat, de ez alapján 91 milliárd forint támogatás kell még a 65 milliárd jegyárbevétel mellé.
MINDEN ÉVBEN. BAZD MEG!
Őrizzük meg hidegvérünket. Megpróbálom újra.
A cél, hogy ingyenes legyen.
Ha a 65 milliárdból levonjuk a fent említett felesleges költségeket és marad mondjuk 40 milliárd (tipp, a kommentekben számolja végig valaki nyugodtan). Akkor 2 millió Budapest + agglomerációban lakó emberre vetítve évente fejenként további 20.000 forinttal kellene hozzájárulnunk, hogy mindannyian ingyen utazhassunk.
Vagy mondjuk 40 milliárd környezetvédelmi forrást átcsoportosítunk. Vagy a turizmusból áthúzunk egy kis pénzt. Vagy a parkolásból. Vagy hatékonyan működtetjük a BKK-t és akkor lehet, hogy nem is kell ennyi. Megidézem Vitézy-t.
VAGY NEM ÉPÍTÜNK MEG ÉVENTE EGY KIB***** STADIONT,
és máris mindenki boldog.
Tehát, ha jól számolok, akkor inkább ne építsünk semmilyen beléptető rendszert.
Ha nem jól számolok, szóljon legyen szíves, aki ért hozzá.
Küldd tovább ezt a cikket 24 órán belül 1 olyan ismerősödnek, aki döntést hoz ebben az ügyben és akkor szerencséd lesz 2 millió másik emberrel együtt.