Megjelent egy cikk az index-en Gellérthegy, ahol szitokszó lett a Waze címmel. A cikk röviden arról szól, hogy a Waze a kis utcákba navigálja az autósokat, ha megtelnek a főutak és ez a kis utcák lakóinak nem tetszik.
A cikket olvasva elszomorodtam. Ez, amit most itt látunk, ez a jövő. Inkább a jelen. Vagyis mindig is ez volt a természetben is. A rendszer (a természet) optimalizál. Most jelenik meg markánsan az AI a mindennapokban.
Milyen válaszokat adnak a cikkben az önkormányzat és a útkezelő részéről? Kiraknak korlátozó táblákat?!..hát nagyszerű.
Gondolkozzunk már egy picit! Nem az lenne a megoldás, hogy a főutakat alkalmassá tesszük a közlekedésre? Megkeressük azokat a pontokat, amiknek kicsi az áteresztő képessége és ott állítunk a lámpákon, vagy másfajta kereszteződéseket építünk.
Például itt egy videó arról, hogy mások is foglalkoznak azzal, hogy lehet nagy forgalmat hatékonyan és olcsón átereszteni.
Vagy egy másik opció, hogy rendszerszinten számolunk a költségekkel felújítások esetén.
Például, ha nappal újítják fel az utakat, az sokkal drágább az államnak, mert a sok dugóban ülő ember nem termeli addig a GDP-t.
Az önkormányzat költségvetésében kisebb tétel, ha egy ember ássa ki az utat szép lassan 1 év alatt.. és biztosabb bevételi forrás is a haver vállalkozásának. Ellenben, ha odarendelünk 50 mérnököt gépekkel, valószínűleg sokkal hamarabb és jobb minőségben megvan az egész beruházás és már mehet is mindenki termelni.
Japánban ezt tudják. Ebben a cikkben is jól leírják, ahogy 1200 mérnök 3.5 óra kieséssel föld feletti forgalomból föld alatti forgalmat csinált a vasútnál.
Nagyon szeretném, ha 1-1 probléma megoldásánál picit nagyobb képet látnának a döntéshozók és nem csak a szokásos jól bevált, biztonságos frázisokat ismételgetnék.. mert már itt van az algoritmusok kora. Attól, hogy kiraknak egy behajtani tilos táblát, a város többi részén még dugó marad. Attól, hogy hozunk egy jogszabályt, hogy a Duna ne áradjon ki vagy a kutyák ne ugassanak, az még nem úgy lesz.
Ez a helyzet jól előrevetíti az intelligens rendszerek és a maradi intézmények konfliktusait. A waze másodpercek alatt fogja átterelni a forgalmat a következő mellékutcákra is. És nekem, mint felhasználónak ez is az elvárásom.
A kisváros/városrész lakói azért lobbizzanak, hogy mellettük a főúton oldják meg, hogy ne legyen dugó és gyorsabban haladjon a forgalom, mint náluk. Ez az autósok és az összes állampolgár érdeke is.
Bónusz videó: